Verksamhetsplan 2018-2019
Åkarp
IF – föreningens syfte med verksamheten
samt hur vi avser att nå dit:
Åkarp
IF är en breddförening med syftet att främja fotbollen i Åkarp och sprida
intresset för fotbollen lokalt, förbättra medlemmarnas fysiska kondition och
hälsa samt väcka äkta sportanda och varaktigt intresse för fotbollen bland
medlemmarna.
Åkarp
IF skall vara det naturliga valet om man som
barn/ungdom (tjej eller kille) vill deltaga och utvecklas inom fotbollen
och bor i närområdet. Verksamheten
bedrivs i enlighet med våra värderingar – ödmjukhet, respekt &
ansvar.
Föreningen
fullföljer sin målsättning genom att:
-
bedriva träning för barn, ungdom och vuxen
-
Deltaga i tävlingsverksamhet
-
Utbilda och fortbilda tränare och ledare för verksamheterna
Verksamheten
skall bedrivas med en ekonomi i balans
Riktlinjer, målsättning och ansvar:
Admin & styrelse – Styrelsen skall kontinuerligt
arbeta med beslutade planer och initera dem enligt fastställda tidsplaner.
Styrelsens roller är definerade och ansvaret därefter.
Utbildning – Det skall kontinuerligt genomföras
utbildningar fotbollsmässigt för ledare i föreningen, men även utbildningar i
Åkarp IF,s värderingar och hörnstenar. Nätverkskvällar mellan lagen skall också
planeras och genomföras. Ansvarig är ungdomsansvarig i föreningen.
Projekt – Åkarp IF skall arbeta olika projekt
som främjar fotbollen i föreningen. Närmast förestående är vår 100 årsdag som
planeras. Ordförande är ansvarig.
Jämställdhet & integration – Åkarp IF skall vara en inkluderande
förening där alla är välkomna, utan undantag.
Hela
styrelsen är ansvarig för att detta efterlevs och genomsyrar klubbens
värderingar
Mobbing & utanförskap - Åkarp
IF arbetar för en 100 % mobbingfri tillvaro. Vi tillämpar SVFF, s
rekommendationer och agerar skyndsamt vid tillbud.
Hela
styrelsen är ansvarig för att detta efterlevs och genomsyrar klubbens
värderingar. Kontinuerlig utbildning till ledare skall erbjudas.
Uppförandekod – Vi uppträder alltid i enlighet med
våra hörnstenar, det gäller aktiva, ledare och samtliga involverade i
föreningen
Ekonomi & budget –
Ekonomin skall både på kort såväl
som på lång sikt vara i balans. Föreningen tecknas av styrelseordförande och
kassör.
Barn upp till 12 – Åkarp IF skall kunna erbjuda en
stabil organisation för att på bästa sätt kunna attrahera barn att spela
fotboll med oss. Det tillsätts en komitte som kommer att ta fram relevanta
dokument med målsättning att stötta till den stabila organisationen. På det
sättet har vi för avsikt att locka nya barn och få dessa att stanna inom
fotbollen på längre sikt. Ungdomsansvarig är ansvarig för att dessa kriterier
uppnås och genomförs.
Ungdom 13 till 16 – Åkarp
IF skall sträva efter en sammanhållen verksamhet med lag som täcker så många
årskullar som möjligt. Om antalet spelare i något lag är begränsat kommer vi i
första hand låna spelare underifrån, i andra hand söka dispens för överåriga
att spela med laget vid matcher och i 3:e hand slå ihop lag för att kunna
bedriva en effektiv verksamhet. Målsättningen är att det skall gå att ”göra
karriär” i Åkarp från ungdoms spelare till a-lagsspelare.
Juniorer & vuxna – Målet är att ha en naturlig länk
mellan j, b & a lag för att inte göra steget så stort till a-laget. På det
sättet är förhoppningen att vi kan uppnå våra mål på att minst 50 % av
a-lagsspelarna är lokalt fostrade. Resultatmässig målsättning för 2019 är att
a-laget spelar i div 4 och slåss om en topplacering samt att j-laget spelar i
div 1 för juniorer i regional serie. Sportansvarig är ansvarig för respektive
trupp.
Tävlingsverksamhet barn/ungdom– I seriespel och andra tävlingar
skall tränare & ledare för respektive lag i samråd med ungdomsansvarig
diskuetera vilken serie som är lämplig för respektive grupp. Detta är inte upp
till tränarna & ledarna själva, utan dialog skall finnas. Målsättningen i
seriespel är att lagen skall vinna minst 40 % av matcherna. Då vet vi att laget
hamnat i ”rätt” serie. Ungdomsansvarig är ansvarig för att dessa kriterier
uppnås.
Ledare, tränare &
resurspersoner – Styrelse
och ungdomsansvarig skall tillse att relevant support och utbildning erbjuds
till dessa personer för att de skall kunna verka i enlighet med föreningens
riktlinjer och verksamhetsplan. Regelbunden ”inventering” av potentiella ledare
och resurspersoner skall genomföras. Alla ledare i föreningen har en skyldighet
att lämna in brotts- & belastningsrapport vid anmodan.