Åkarps Idrottsförening

Damerna tog 3 nya poäng!
2019-09-26 07:11
Åkarps IF - Lindeborgs FF 1948

Under onsdagskväll var det dags för damerna att spela sin sista hemmamatch för säsongen mot ett formstarkt Lindeborgs FF som hade vunnit sina fyra senaste matcher.

Det var två hungriga och spelsugna lag som gick ut på planen, ett Åkarp som var revanschsugna efter senast lagen drabbats samman där man förlorade med 1-0 efter att Lindeborg gjort mål i den 89:nde minuten och Lindeborg som jagade efter 3 nya poäng för att försöka säkra sin 3:plats i tabellen!

Matchen började som vi hade tänkt oss där det är ett Lindeborg som fortsätter sitt spel med att spela med ett lågt försvar och gå på snabba omställningar som dem gjort stora delar av säsongen.

Under första halvlek var det två lag som båda kom till farliga målchanser men efter bra målvaktsspel från både Lindeborgs målvakt samt Viktoria i Åkarp så blev det bara ett mål i första halvlek.

1-0 Kom redan i den 7:e matchminuten där Ronja utnyttjade en frispark från långt avstånd och fick den precis tillräckligt högt för att Lindeborgs målvakt inte rädda den.

Andra halvlek skulle visa sig fortsätta innehålla farliga chanser för båda lagen men där det fortfarande var bra målvaktsspel från båda lagen.

1-1 skulle oturligt nog komma i den 54:e matchminuten efter att Lindeborg får en indirekt frispark efter en 50/50 boll som domaren den här gången bedömde som hemåtpassning till målvakt.

Men damerna hade bestämt sig. Det fanns inget annat än 3 poäng denna kvällen!

I den 69:de matchminuten kom 2-1 målet där Sofi till slut lyckades hitta nätmaskorna i denna matchen efter att ha missat några halvlägen i första halvlek och i början av andra fick hon äntligen in bollen i mål!

Men det skulle komma ett till mål för Åkarp denna kvällen, redan 4:a minuter kom Åkarp till ett nytt farligt anfall där Sofi var den som avslutade det och återigen så hamnade bollen i nätmaskorna bakom Lindeborgs målvakt! 3-1!

Men bara minuten senare skulle Lindeborg skapa ett farligt anfall där deras vänster ytter lyckas ta sig förbi på våran högerkant och hittar en fristående Lindeborg spelare vid bortre stolpen och därmed var det reducerat till 3-2.

Dem sista 15 minuterna var några av dem längsta i denna serien, där man kände att alla var små nervösa sidan om planen och man ville bara att matchen skulle ta slut. Åkarp skulle dock hålla ut och 3 poäng var ett faktum!

Några ord om matchen:

Det vi gör riktigt bra som lag idag är att vi verkligen kommunicerar och hjälper varandra. Hela vägen från målvakt upp till anfallare så hör man hur tjejerna kallar på varandra och att dem pratar om vem som tar bollen. Detta är även någon vi har pratat om dem senaste veckorna att vi måste bli bättre på detta då det underlättar för oss allihopa!

Även lugnet vi börjar få in i vårt spel där vi vågar rulla runt bollen i backlingen samt att vi vågar spela dem korta passningar ut till varandra istället för att bara slå iväg lång bollar på måfå.

Dock finns där saker som vi fortfarande måste jobba på och det är att verkligen utnyttja bredden av planen. Det är många gånger i denna matchen där Elin i detta fallet står helt fri på sin högerkant men när vi väl kommer nära deras mål så blir vi tyvärr lite "blinda" och ser bara inspelningar in i mitten av motståndarnas straffområde. Detta är något vi kommer jobba på dem kommande träningarna och även under hösten som kommer för att utvecklas ännu mer som ett lag inför kommande säsong.

Nu återstår det bara en match denna säsongen och det är borta mot Gislöv kl 15:00 den 6/10 borta.

Vill även passa på att tacka alla i publiken som var på plats igår i kylan och hejade fram damerna till 3 nya poäng!

1-0 Ronja
2-1 Sofi