Äntligen var det dags för matchspel igen!
2020-06-14 21:32
Äntligen var det dags för Åkarps damlag att få spela match igen och dagens motstånd var Lilla Beddinge BK.

Senast damerna spelade match var den 28/3 och det var spelsugna damer som kom till samlingen.

Början av matchen började damerna lite svajigt och man märkte på båda lagen att det hade gått några månader utan matchspel.

Första farliga målchansen i matchen fick lilla Lilla Beddinge men vi hade stolpen på vår sida idag.

1-0 kom efter ca tio minuters spel när vi får en hörna med oss som skapar oro framför Lilla Beddinges mål där dem blir tvungna till att panikrensa. Ronja fångar upp bollen och tar sig förbi sin motståndare och snyggt placerar in bollen i bortre stolpen.

2-0 kom i den 20:nde matchminuten när Samanda gör sitt första mål för Åkarps If efter att hon kommit till avslut i straffområdet och med en touch på en motspelares ben går bollen i mål.

Lilla Beddinge skulle få till en reducering innan halvtidsvila när dem snyggt spelar sig igenom vårt försvar med fyra snabba passningar och sedan distinkt placerar in bollen i mål.

Vi går till halvtidsvila med en 2-1 ledning men vi visste också att vi kan spela bättre än vad vi gjorde i första halvlek.

I andra halvlek tar vi tag i spelet och hjälper varandra på ett helt annat sätt än vad vi gjorde i första halvlek där vi har ett högre pressspel och när vi väl tappar boll så jobbar vi tillbaka den väldigt snabbt igen och Lilla Beddinge får svårt att direkt skapa något i andra halvlek.

3-1 kom ca tio minuter in i andra halvlek när Cissi är först på bollen efter en utspark från Lilla Beddinge, på ett tillslag får hon ut bollen till Freja som på avstånd prickskjuter in 3-1.

4-1 kom bara några minuter senare när Freja återigen prickskjuter in bollen i mål från ungefär samma avstånd som 3-1 målet.

Åkarp skulle göra ytterligare ett mål efter att man lyckats bryta sig igenom på vänsterkanten och hittar Frida M vid bortre stolpen som gör sitt första mål för Åkarps If.

Matchen slutade 5-1 till Åkarp som fick en bra start efter några månader utan matchspel.

Dagens trupp:

Viktoria